Miten Diariumiin siirtyminen muista potilastietojärjestelmistä onnistuu?

Diarium-ohjelma on käytössä sadoilla kuntoutusalan yrityksillä ympäri Suomea. Joillekin Diarium on ensimmäinen potilastietojärjestelmä ja toiset ovat siirtyneet käyttämään sitä jostain muusta järjestelmästä. Tässä artikkelissa kerromme, miten Diariumiin siirtyminen muista potilastietojärjestelmistä onnistuu. Haastattelimme myös muutamia Diarium-asiakkaita liittyen heidän kokemuksiinsa Diariumista ja siihen siirtymisestä. 

Kun yritys siirtyy Diariumiin toisesta järjestelmästä, pystytään vanhan järjestelmän tietoja siirtämään Diariumiin. Tietojen siirtäminen Diariumiin onnistuu useimmista potilastietojärjestelmistä ja se on ilmaista uuden ohjelman avauksen yhteydessä. Tietoja voidaan siirtää myös esimerkiksi CSV-tiedostosta, jolloin siirrosta peritään erillinen maksu. Tiedonsiirrosta on aina mahdollista saada maksuton arvio. Tietojen siirtämisen hoitaa Diariumin tekninen asiakaspalvelutiimi, joka tietojen siirtämisen lisäksi auttaa Diarium-asiakkaita teknisissä ongelmissa ja tukee asiakaspalvelua teknisissä kysymyksissä.

Mistä Diariumiin siirtyminen kannattaa aloittaa?

Diariumiin siirtymistä toisesta potilastietojärjestelmästä harkitsevan yrityksen kannattaa ensin olla yhteydessä Diariumin myyntitiimiin. Myyjämme vastaavat mielellään kaikkiin kysymyksiin ja he myös esittelevät Diariumia maksuttomissa etäesittelyissä. Kun päätös Diariumiin siirtymisestä syntyy, voidaan ruveta suunnittelemaan aikataulua, koulutuksia ja tiedonsiirtoa. Apua saa Diarium-tiimiltä koko siirtymisprosessin ajan ja tiedonsiirron ja koulutusten jälkeen asiakaspalvelutiimi auttaa kaikissa Diariumiin liittyvissä asioissa.

Visa Stenvall, teknisen asiakaspalvelutiimin päällikkö kertoi tiedonsiirtoprosessista: “Ensimmäisessä vaiheessa asiakas on yhteydessä meihin halusta siirtää potilastietonsa toisesta potilastietojärjestelmästä Diariumiin. Tämän jälkeen sovimme ajan lyhyelle palaverille, jossa käymme läpi kaiken mitä meidän ja asiakkaan tulee tietää siirrosta, käymme siirron eri vaiheet läpi, sekä sovimme aikataulusta ja sisällöstä.”

Mitä Diariumiin siirtyvän yrityksen on hyvä tietää ja mitä tarvitsee tehdä:

  • Tiedonsiirron tilaajan tulee tietää onko hän potilastietojensa laillinen omistaja. Näissä asioissa voi konsultoida viranomaistahoja, jos asiasta ei ole täysin varma.
  • Tulee osallistua tiedonsiirto-palaveriin ja täyttää valtakirja, jotta Diarium voi laillisesti suorittaa tiedonsiirron.
  • Kun siirto on tehty, niin siirretyille tiedoille on hyvä tehdä pistokoemainen tarkistus

Diariumiin siirtyneiden yritysten kokemuksia

Iittalan Fysikaalinen Hoitolaitos R. Eerola Oy on vuonna 1984 perustettu fysikaalinen hoitolaitos. Yritys tarjoaa monipuolisten fysioterapiapalveluiden lisäksi lymfaterapiaa, akupunktiota ja LPG-hoitoja. He siirtyivät käyttämään Diariumia vuoden 2020 alussa. Siirtyminen oli vaivatonta ja se onnistui hyvin. Ensimmäiset koulutukset pidettiin joulukuussa ja vuodenvaihteessa yritys aloitti Diariumin käytön. Käyttökoulutus pidettiin sitten heti tammikuussa. Diarium on ollut heidän mielestään helppokäyttöinen ja selkeä järjestelmä. “Käyttö on sujuvaa, kun tarvittavat asiat löytyvät helposti, eikä tule turhia klikkauksia. Diarium on meille myös hieman edullisempi järjestelmä, joten siirtyminen oli hyvä ratkaisu. Kiitos Diarium-tiimille hyvin alkaneesta yhteistyöstä”, kehui Riitta.

“Käyttö on sujuvaa, kun tarvittavat asiat löytyvät helposti, eikä tule turhia klikkauksia. Diarium on meille myös hieman edullisempi järjestelmä, joten siirtyminen oli hyvä ratkaisu. – Riitta Eerola

TT-Fysio on helsinkiläinen yritys, joka tarjoaa neurologista fysioterapiaa vastaanottotiloissa tai kotikäynteinä nuorille, aikuisille ja ikääntyneille pääkaupunkiseudun asukkaille. He aloittivat Diariumin käytön alkuvuodesta 2020. Siirtyminen vanhasta järjestelmästä onnistui sujuvasti, koska heillä oli pitkä kokemus sähköisen potilastietojärjestelmän käytöstä. Diarium on heidän mielestään ollut selkeä ja helppokäyttöinen järjestelmä ja sen käytön oppi nopeasti. Päivittäistä työskentelyä on helpottanut se, että Diariumia voi käyttää myös mobiililaitteilla. Diarium on myös helpottanut laskutuksen hoitamista huomattavasti. “Diariumin avulla laskutuksen hoitaminen on erittäin kätevää. Aikaa on säästynyt paljon, kun laskutus hoituu nopeammin”, kehui Tarja.

“Diariumin avulla laskutuksen hoitaminen on erittäin kätevää. Aikaa on säästynyt paljon, kun laskutus hoituu nopeammin”. -Tarja Tikka-Trkulja

Diariumiin siirtyminen on helppoa

Siirtyminen Diariumiin on helppoa ja meiltä saa siihen kaiken tarvittavan ohjeistuksen ja tuen. Ohjelmaan tutustuminen on helppoa maksuttomassa etäesittelyssä ja sen jälkeen myyntitiimi vastaa kaikkiin kysymyksiin ja käy siirtymisprosessin läpi. Sitten tekninen asiakaspalvelutiimi hoitaa tiedonsiirron ja myyntitiimi järjestää koulutukset uusille asiakkaille. “Itse tiedonsiirrosta ei tarvitse tietää mitään etukäteen vaan kaikki tarpeellinen tieto käydään läpi tiedonsiirto-palaverissa ja minä kysyn tarvittavat kysymykset”, vakuuttaa Visa Stenvall.

“Itse tiedonsiirrosta ei tarvitse tietää mitään etukäteen vaan kaikki tarpeellinen tieto käydään läpi tiedonsiirto-palaverissa ja minä kysyn tarvittavat kysymykset”. -Visa Stenvall, teknisen asiakaspalvelutiimin päällikkö.

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä:
Puh. 09 427 04353, Arkisin klo 8-16 tai myynti@diarium.fi
Voit myös varata ajan maksuttomaan etäesittelyyn tai tilata maksuttoman kokeilukäyttötunnuksen.

Kirjoittaja

Haluatko tiedon uusista artikkeleistamme kätevästi suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistallemme, niin lähetämme sinulle ilmoituksen aina kun uusi artikkeli julkaistaan.