Miten terapeutit ovat suhtautuneet etäkuntoutukseen?

Etäkuntoutuksen kysyntä on kasvanut valtavasti koronapandemian myötä. Kuntoutusalan ammattilaiset joutuivat sopeutumaan todella nopeasti uuteen työskentelytapaan, kun koronavirus aiheutti tilanteen jossa lähiterapian toteuttaminen ei ollut mahdollista. Kela teetti kyselyn, jolla pyrittiin selvittämään terapeuttien ja heidän asiakkaidensa suhtautumista etäkuntoutukseen. Yli puolet kyselyyn vastanneista terapeuteista suhtautuivat myönteisesti etäkuntoutukseen ja asiakkaista yli 60% koki sen myönteisenä. Monet vastaajista olivat myös sitä mieltä, että he aikovat hyödyntää etäterapiaa myös tulevaisuudessa.

Koronapandemia vaikutti erittäin voimakkaasti monien Diarium-asiakkaiden toimintaan. Se näkyi erityisesti siinä, että Diariumin lisäpalvelun Viivin kysyntä kasvoi räjähdysmäisesti. Viivi on Diariumin lisäominaisuus, joka mahdollistaa videopuhelut asiakkaiden kanssa. Keväällä, kun lähiterapiaa ei juurikaan pystytty tarjoamaan koronatilanteen takia, monet Diarium-asiakkaat ottivat Viivin käyttöön. Valtavan suuren kysynnän myötä Viivin kehittämiseen lisättiin resursseja. Taustalla on tehty paljon parannuksia ja tiedossa olevia bugeja korjattiin. Palvelu on myös siirretty skaalautuvaan ja tehokkaampaan palvelininfraan, jotta palvelu on jatkuvasti toiminnassa, myös silloin kun päivitämme sovellusta. Tällä viikolla Viiviin julkaistaan uusina ominaisuuksina ruudunjako ja ryhmäpuhelut. Jatkossa Viivi-istuntoon voi osallistua neljä henkilöä ja osallistujat voivat jakaa ruutunsa muille.

Aiemmin Viivi toimi mobiililaitteilla sovelluksen kautta, mutta nykyään Viiviä käytetään kaikilla laitteilla suoraan selaimessa. Aki Foudila Viivin kehitystiimistä kertoi miksi sovelluksesta luovuttiin: “Selaimet ovat kehittyneet riittävästi, jotta videopuhelut pystyttiin tekemään täysin selaimessa toimivana. Sovelluksesta luopuminen helpottaa myös palvelun ylläpitoa. Pystymme nyt keskittymään täysin selainsovellukseen ja tekemään siitä mahdollisimman laadukkaan. Lisäksi tämä helpottaa loppukäyttäjiä, kun heidän ei tarvitse erikseen asentaa sovellusta käyttääkseen Viiviä.” Viivi toimii kaikilla yleisimmillä selaimilla, kuten Chrome, Firefox, Opera ja Edge.

Selaimet ovat kehittyneet riittävästi, jotta videopuhelut pystyttiin tekemään täysin selaimessa toimivana. – Aki Foudila, Viivin kehitystiimi

Foudila muistuttaa myös siitä, että on erittäin tärkeää muistaa päivittää selaimet uusimpaan versioon: ”Videon ja äänen siirto selainten välillä on vielä suhteellisen tuoretta teknologiaa, joten Viivin käyttöön saattaa vaikuttaa, mikäli asiakkaalla on hieman vanhempi selainversio käytössä. Nykyselaimet tukevat standardeja hyvin, joten ongelma esiintyy vain vanhemmilla selaimilla. Kun ihmiset päivittävät selaimiaan, tämä ongelma vähenee entisestään.” Viiviä käyttävien tulisi päivittää selaimet omista laitteistaan ja sen lisäksi myös ohjeistaa asiakkaitaan päivittämään selaimet.

Kysyimme muutamilta Diarium-asiakkailta minkä verran he ovat hyödyntäneet etäterapiaa ja mitä mieltä he ovat olleet Viivistä. Etäterapiasta oli paljon positiivisia kokemuksia. Haasteitakin toki oli, etäterapia ei soveltunut kaikille asiakkaille. Siitä kaikki olivat yhtä mieltä, että Viivistä on ollut todella suuri apu koronapandemian aikana. Viivi oli maksutta Diarium-asiakkaiden käytettävissä kolmen kuukauden ajan huhti-kesäkuussa. Halusimme tarjota kaikille mahdollisuuden Viivin käyttöön koronan aiheuttamassa vaikeassa tilanteessa.

Miikka Kultalahti Ilona Kuntoutukselta kommentoi Viiviä  ja etäterapiaa näin: “Olemme olleet erittäin tyytyväisiä Viiviin ja sen helppokäyttöisyyteen. Keväällä kun otimme sen käyttöön, yhteyden kanssa oli välillä ongelmia, etenkin mobiililaitteilla. Nykyään yhteys toimii hienosti. Viiville oli erityisen suuri tarve keväällä, kun lähiterapiaa ei voinut toteuttaa. Meidän kokemuksemme etäterapiasta ovat olleet positiivisia tilanteessa, jossa lähiterapian toteuttaminen ei ollut juurikaan mahdollista. Joidenkin asiakkaiden kanssa etäterapia on toiminut jopa paremmin kuin perinteinen terapia. Se toimii myös hyvänä vaihtoehtona silloin kun asiakkaalla on esimerkiksi lieviä flunssan oireita eikä lähiterapian pitäminen ole mahdollista, Viivin avulla pystytään silti pitämään yhteyttä asiakkaaseen. Viivi tulee jatkossakin olemaan meillä yksi lisätyökalu toimintaterapian toteuttamisessa”

Joidenkin asiakkaiden kanssa etäterapia on toiminut jopa paremmin kuin perinteinen terapia. -Miikka Kultalahti, Ilona Kuntoutus

“Käytin Viiviä keväällä jonkin verran, kun koronatilanne esti kuntoutuksen vastaanotolla ja asiakkaan luona. Käyttäminen oli helppoa ja monien asiakkaiden kanssa saatiin positiivisia kokemuksia etäterapiasta. Varsinkin lapsiasiakkaiden vanhemmat olivat erittäin tyytyväisiä etäterapiaan. Kaikille se ei kuitenkaan sopinut. Joidenkin kanssa oli todettava, että etäterapiaa ei kannata jatkaa”, kertoi eräs Viiviä kokeillut toimintaterapeutti.

Käyttäminen oli helppoa ja monien asiakkaiden kanssa saatiin positiivisia kokemuksia etäterapiasta.

Viivin käyttöön ottanut psykologi on ollut todella tyytyväinen Viiviin: “Viivi on ollut koronan aiheuttamassa tilanteessa kätevä työkalu. Se on helppokäyttöinen, myös asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä siihen. Viivi on erittäin tietoturvallinen ja lisäksi se on täysin suomalainen palvelu. Viiviä on kehitetty jatkuvasti eteenpäin. On ollut hienoa huomata, miten hyvin asiakkaiden toiveita kuunnellaan ja huomioidaan. Etäpalveluita tulemme melko varmasti tarjoamaan tulevaisuudessakin. Niiden avulla saavutettavuus paranee huomattavasti. Etäterapiassa on toki ollut myös omat haasteensa – vuorovaikutus kun on hieman erilaista videopuhelussa verrattuna paikan päällä toteutettavaan terapiaan.”

Timo Rauhanen Hyvä Olo Ilonasta kertoi, että heillä on ollut hyviä kokemuksia Viivistä ja etäterapiasta yleensä: “Olemme olleet tyytyväisiä Viiviin, se on helppokäyttöinen sovellus. Me olemme tarjonneet mm. kätilöpalveluita ja fysioterapiaa etänä Viivin avulla. Tulemme varmasti tarjoamaan etäpalveluita tulevaisuudessakin.”

Olemme olleet tyytyväisiä Viiviin, se on helppokäyttöinen sovellus. -Timo Rauhanen, Hyvä Olo Ilona

Viivin uudet ominaisuudet julkaistaan 9.9.2020. Ne ovat automaattisesti käytettävissä kaikilla Viivi-käyttäjillä. Diarium-asiakkaat pystyvät aktivoimaan Viivin kätevästi suoraan ohjelman ylläpito -välilehdeltä. Myyntitiimimme kertoo mielellään tarkemmin Viivistä ja kaikista muistakin Diariumin lisäpalveluista. Heidät tavoittaa puhelimitse arkisin 8-16 numerosta: 09 427 04353 tai sitten sähköpostilla: myynti@diarium.fi Viivin uusiin ominaisuuksiin voi tutustua myös maksuttomissa webinaareissa 16. ja 17.9. Niihin pääset ilmoittautumaan tästä.

Kirjoittaja

Haluatko tiedon uusista artikkeleistamme kätevästi suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistallemme, niin lähetämme sinulle ilmoituksen aina kun uusi artikkeli julkaistaan.