Psykoterapiaa ja psykologin palveluita asiakaslähtöisesti yhden katon alta

Silmuke Oy on tuore yritys. Sen perustajat, Sanna Sinkko, Kaisa Santala ja Elina Rajajärvi toimivat kukin ammatinharjoittajina, kun eräänä lauantaina brunssilla heräsi ajatus lyödä hynttyyt yhteen. Pidemmälle asiaa mietittyään he päättivät perustaa osakeyhtiön, jota ruvettiin saman tien rakentamaan määrätietoisesti.

Sanna Sinkko on psykiatrinen sairaanhoitaja, psykoterapeutti ja työnohjaaja. Kaisa Santalalla on lastentautien ja lastenpsykiatrian erikoislääkärin sekä varhaisen vuorovaikutuksen psykoterapiakoulutukset, ja Elina Rajajärvi toimii neuropsykologina.

”Meillä on vahva osaaminen moniammatillisesta työskentelystä vauvasta vaariin”, Sanna Sinkko toteaa.

Yrityksellä on toinen toimipiste Mikkelissä, toinen aukesi Lappeenrannassa 1.8.2018.

 

Kaikki palvelut saman katon alta

Silmukkeessa ajatellaan vahvasti myös tulevaisuutta, silmät pidetään auki. Ydinosaamisen ympärille on tarkoitus hakea tukea muilta ammatinharjoittajilta, esimerkiksi puheterapiasta ja toimintaterapiasta.

”Haluamme tarjota asiakkaalle kokonaisvaltaisen tuen. Avun hakeminen on Suomessa monesti hankalaa. Jokainen tietää, mistä saa apua kipeään korvaan ja korvatulehdukseen, mutta tällä saralla palvelut ovat monesti hajallaan. Asiakkailla ei välttämättä ole voimavaroja etsiä apua”, Sinkko toteaa.

Uudessa yrityksessä kaikki on keskitetty asiakkaan näkökulmaa ajatellen. Kun talossa on myös lääkäri, byrokratia esimerkiksi lausuntojen ja lääkitysten suhteen on helppoa. Asiakkaan ei tarvitse hakea apua muualta, kaikki löytyy saman katon alta.

 

Yhteistyö on hyvän ammatillisuuden tae

Erona vanhaan toimintaan, kun jokainen tarjosi palveluja ammatinharjoittajana, Sanna Sinkko näkee tiimin valtavan merkityksen. Voi kysyä toiselta konsulttiapua. Kollegalta saa uuden näkökulman asioihin.

”Yhteistyö on hyvän ammatillisuuden tae. Yksin toimiessa on vaarana, että sokeutuu asioille. Kun arjessa tulee vastaan kinkkisiä juttuja, on kiva, kun voi kysyä toisen näkemystä ja ajatuksia siihen.”

 

Yrityksen perustaminen on työlästä

Silmukkeen naiset olivat varautuneet siihen, että yrityksen perustaminen on työlästä. Silti Sanna Sinkko toteaa, että suomalainen byrokratia ansaitsisi mitalin. Niin paljon sitä riittää erityisesti terveydenhuoltoalalla. Kuponkeja on pitänyt täyttää juhlallinen määrä.

”Tuntuu mielenkiintoiselta, että AVI:n tarkastuksessa mietitään, onko siivouskomerossa vesiallasta vai ei. Meillä on tarkoitus palvella asiakkaita, joita se ei kiinnosta ollenkaan”, Sinkko toteaa.

Samaan hengenvetoon hän kuitenkin lisää, että varmasti tarkastuskohteet ja muu byrokratia on mietitty. Valvonta varmistaa työn laatua.

Aikaa se on silti vienyt, kymmeniä tunteja. Heikkohermoinen voi uupua jo siihen.

 

Diariumista hyviä kokemuksia jo aiemmin

Diariumin Sinkko valitsi potilastietojärjestelmäksi siksi, että siitä oli hyviä kokemuksia jo aiemmin.

”Tykästyin siihen, kun tutustuin siihen eräässä yrityksessä viime syksynä. Diariumiin on yhden sateenvarjon alle koottu paljon palveluja.”

Yksi iso helpotus on laskutuksen yksinkertaisuus. Aikaisemmin laskuttaminen vei kerran kuussa koko päivän.

”6-8 tuntia niitä väkerrettiin, eikä terapeutti saanut siitä työstä penniäkään. Minulla ainakin siinä omat päreet paloivat. Diariumissa tiedot tulevat kootusti, se on kuin lahja”, Sinkko sanoo.

Tuleva Kantaan liittyminen hoituu Diariumissa myös kätevästi, asiaa ei tarvitse jumpata uudelleen.

Silmukkeessa on tarkoitus palkata nuori hoitamaan laskutus. Siksikin Sinkko pitää yksinkertaisesta ohjelmasta, jonka oppii helposti.

Nuoren palkkaamisessa on monta hyvää puolta sen lisäksi, että joku onnellinen saa töitä. Yksi etu on puhelinliikenteen hoitaminen. Tiettyyn aikaan yrityksessä saa aina jonkun puhelimella kiinni. Tämä voi ohjata oikealle terapeutille ja osaa kertoa, milloin esimerkiksi soittopyyntöön vastataan.

”Olen itse rämpinyt sekä työntekijänä että asiakkaana terveydenhuoltoalan puhelinviidakoissa. Jonotukseen turhautuu, ja siihen, ettei saa vastausta. Meidän asiakkaamme ovat ehkä harkinneet pitkään, ottaako yhteyttä. Jos silloin ei vastasta, he eivät ehkä uudelleen hae apua”, Sanna Sinkko sanoo.

Tämä artikkeli on osa terapia-alojen toimijoita esittelevää artikkelisarjaa. Artikkelisarjan tuottaa terapia-alojen erikoisohjelmisto Diarium.

Harkitaanko teilläkin Diariumin käyttöönottoa? Varaa aika esittelylle tai avaa itsellesi ilmainen kokeiluversio.

Kirjoittaja

Saara Liespuu on tiedottaja ja toimittaja. Diariumin nettisivuilla hän esittelee terapia-alan toimijoita.