Yhteistyö lääkärikeskuksen kanssa on asiakkaan etu

Saumaton yhteistyö lääkärikeskuksen kanssa on asiakkaan etu. Tarvittaessa erikoislääkärikonsultointi on nopeasti käytössä, ja toisinpäin: lääkärit ja terveydenhoitajat käyttävät fysioterapeutteja välittömään konsultointiin, kertoo Ari Knaapinen.
Saumaton yhteistyö lääkärikeskuksen kanssa on asiakkaan etu. Tarvittaessa erikoislääkärikonsultointi on nopeasti käytössä, ja toisinpäin: lääkärit ja terveydenhoitajat käyttävät fysioterapeutteja välittömään konsultointiin, kertoo Ari Knaapinen.

 

Fysioterapia Knaapinen on Ari Knaapisen ja hänen vaimonsa Katin yhteinen yritys. Heillä työskentelee myös kolmas fysioterapeutti ammatinharjoittajana. Vastaanottoja on kaksi: Hangossa toimitaan neljänä päivänä viikossa ja Karjaalla yhtenä.

 

Diarium 100 asiakasyritystä

Molemmissa paikoissa yritys on lääkärikeskuksen yhteydessä. Hangossa vastaanotto on Mehiläisen tiloissa ja Karjaalla Folkhälsanin Karjaan Terveystorilla.

”Mehiläinen haluaisi meidät ammatinharjoittajaksi, mutta minulle on tärkeä toimia itsenäisenä yhteystyössä heidän kanssaan. Olen vuokrannut tämän huoneen Mehiläiseltä”, Ari Knaapinen kertoo.

Hänestä yhteistyön paras puoli on face to face-keskustelut. Mehiläisen ortopedin tai työterveyslääkärin kanssa jutellaan asioista puolin ja toisin. On asiakkaan etu, että hoitava lääkäri ja fysioterapeutti ovat samalla aaltopituudella. Jos he neuvottelisivat sähköpostin tai puhelimen välityksellä, yhteys ei olisi yhtä tiivis.

”Tämä on tiimityötä parhaimmillaan. Samalla puretaan jonoja, kun asioita voidaan hoitaa helposti ja suoraan keskustelulla.”

Työpaikkakäyntejä kalastajalla ja vihannestilalla

Fysioterapia Knaapinen on keskittynyt tuki- ja liikuntaelimiin sekä työfysioterapiaan.

”Juuri kävin neuvomassa vihannestilalla. Olen tehnyt työpaikkakäyntejä käynnin myös kalastajan luona. Ja tietysti tehtaissa ja toimistoissa”, Ari Knaapinen kertoo.

Hangossa hän on profiloitunut jalkavaivoihin. Kati Knaapinen puolestaan tekee paljon koti- ja laitoskäyntejä vanhusten luona.

Yhtenä itsenäisenä yrityksenä toimimisen hyvistä puolista on se, että voi opiskella ja kouluttaa itseään juuri siinä, mikä itseä kiinnostaa. Ari Knaapiselle se tarkoittaa ongelmien ennaltaehkäisyä.

”20 vuotta sitten hoidettiin kipua. Nyt työterveyshuolto painottuu yhä enemmän siihen, miten kipua ennaltaehkäistään. Passiiviselle hoidolle on paikkansa, mutta aktiivinen toiminta on yhä tärkeämpää. Ihmisiä pitää motivoida ymmärtämään, mistä on kyse, miten itse voi helpottaa omaa oloaan.”

Jalkaterän, nilkan, polven, lonkan tai alaselän ongelmien syy voi löytyä jalan rakenteellisesta syystä tai virheellisestä toiminnasta.
Jalkaterän, nilkan, polven, lonkan tai alaselän ongelmien syy voi löytyä jalan rakenteellisesta syystä tai virheellisestä toiminnasta.

 

Nettiajanvaraus on ehdoton ominaisuus

Diariumin käyttäjäksi Knaapiset päätyivät paristakin syystä.

”Tämän hinta oli edullisempi, mutta tärkeämpää on se, että kaikki toimii helposti. Ei tarvitse muistaa mistä löytyy mitäkin. Kun teemme paljon liikkuvaa työtä, mobiilikäyttö on meille tärkeä asia. Tabletilla ja jopa puhelimella voi naputella tärkeät tiedot muistiin. Sivut ovat sen verran keveät, että ne pyörivät. Ei ole turhia videohässäköitä”, Ari Knaapinen sanoo.

Hän pitää Diariumia erittäin hyvänä työkaluna omalle yritykselleen. Mobiilitoiminnan lisäksi myös nettiajanvaraus on välttämätön.

”Ajanvarauksen olen kokonaan ulkoistanut pois, en halua tehdä sitä. Kaikki eivät varaa aikaa netistä, mutta maksan Mehiläiselle siitä, että he hoitavat ajanvarausta. Eräs tuttu kollega aprikoi, ottaako nettiajanvarausta käyttöön. Sanoin, että ehdottomasti otat”, Knaapinen kertoo.

 

Tämä artikkeli on osa terapia-alojen toimijoita esittelevää artikkelisarjaa. Artikkelisarjan tuottaa terapia-alojen erikoisohjelmisto Diarium

Harkitaanko teilläkin Diariumin käyttöönottoa? Varaa aika esittelylle tai avaa itsellesi ilmainen kokeiluversio

Kirjoittaja

Saara Liespuu on tiedottaja ja toimittaja. Diariumin nettisivuille hän kirjoittaa ajankohtaisista aiheista.